The Cinema Woman
Το CineDoc προβάλλει την Τετάρτη 6 Δεκεμβρίου στις 20.00 στο Γαλλικό Ινστιτούτο (Σίνα 31, Αθήνα) το ντοκιμαντέρ Jane Campion, la femme cinéma (Jane Campion, the cinema woman) της Julie Bertuccelli, αφιερωμένο σε μια αληθινή πρωτοπόρο του κινηματογράφου!
Το ντοκιμαντέρ προβλήθηκε στο 75ο Φεστιβάλ Καννών, έκανε πρεμιέρα στην Ελλάδα τον περασμένο Μάρτιο στο 25ο Φεστιβάλ ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης και θα πραγματοποιήσει την πρεμιέρα του στην Αθήνα, στο πλαίσιο του CineDoc.
Παρούσες στην προβολή στις 6/12 στο Γαλλικό Ινστιτούτο θα είναι οι Άρτεμις Αναστασιάδου, σκηνοθέτρια και εκπαιδευτικός, Αλεξάνδρα Ματθαίου, σκηνοθέτρια και σεναριογράφος και Πέννυ Παναγιωτοπούλου, σκηνοθέτρια, σεναριογράφος και παραγωγός, για να συζητήσουν με το κοινό μετά την προβολή.
Οι προβολές πραγματοποιούνται με την υποστήριξη του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδος.
JANE CAMPION, THE CINEMA WOMAN
Ντοκιμαντέρ | Σκηνοθεσία: Julie Bertuccelli | 2022 | Γαλλία | 98’
ΣΥΝΟΨΗ
Η Τζέιν Κάμπιον είναι η πρώτη σκηνοθέτιδα που τιμήθηκε με τον Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες, για την ταινία «Μαθήματα Πιάνου». Μέσα σε 40 χρόνια, έχει κερδίσει μία μοναδική θέση στο παραδοσιακά ανδροκρατούμενο πάνθεον του σινεμά.
Για πρώτη φορά, μία γυναίκα συνάδελφός της, σκιαγραφεί το πορτρέτο της με τρυφερότητα, χωρίς να λείπει το χιούμορ και ο αυτοσαρκασμός. Μία αντισυμβατική εξομολόγηση, αντίστοιχη της ρηξικέλευθης διαδρομής της στην τέχνη και τη ζωή.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΡΟΒΟΛΩΝ
ΑΘΗΝΑ – Τετάρτη 6 Δεκεμβρίου, 20.00
Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος (Σίνα 31, Αθήνα) Προπώληση: https://www.more.com/cinema/cinedoc-2023-jane-campion-the-cinema-woman/
ΑΘΗΝΑ – Κυριακή 10 Δεκεμβρίου, 16.00
Κινηματογράφος ΔΑΝΑΟΣ (Λεωφ. Κηφισίας 109, Αμπελόκηποι) Προπώληση: https://www.danaoscinema.gr/
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ – Τετάρτη 6 Δεκεμβρίου, 17.30
Ολύμπιον, Αίθουσα «Παύλος Ζάννας» Πληροφορίες: https://www.filmfestival.gr/el/cinemas-gr/program
Σημείωμα της σκηνοθέτιδας, Julie Bertuccelli
Τόσα πλάνα από τις ταινίες της Τζέιν Κάμπιον, με τη λάμψη τους, την ελεύθερη ομορφιά τους, την ποιητικότητά τους, έχουν γίνει κομμάτι της ζωής μου. Η Τζέιν Κάμπιον είναι η σκηνοθέτιδα για την οποία τρέφω τον μεγαλύτερο θαυμασμό και με την οποία νιώθω πιο συνδεδεμένη.
Οι ταινίες της εκπέμπουν μια άγρια ανεξαρτησία, μια εκκεντρικότητα και είναι γεμάτες τσαγανό. Λατρεύω το πάθος και την εμμονή που βάζει στις δημιουργίες της και θαυμάζω την επιλογή της να σταματήσει να εργάζεται για αρκετά χρόνια για να αφοσιωθεί στην κόρη της, Alice.
Είναι επίσης μια σκηνοθέτιδα που πάντα διεκδικούσε τη διαφορετικότητά της, τη θηλυκότητά της. Οι γυναίκες βρίσκονται πάντα στο επίκεντρο της ζωής και της δουλειάς της. Κάθε ταινία της περιστρέφεται γύρω από μια πρωταγωνίστρια που αγωνίζεται για την αυτονομία της, σωματικά και πνευματικά. Εξερευνά τη γυναικεία σεξουαλικότητα και δημιουργεί πολύπλοκες κινηματογραφικές ηρωίδες, αξιοποιώντας στο έπακρο τις ατέλειες και τις αντιφάσεις τους.
Μέσα από αυτό το πορτρέτο, θέλω να μιλήσω για το επάγγελμά μας ως σκηνοθέτιδες, να προσεγγίσω όλες του τις πλευρές όσο πιο στενά γίνεται, να μοιραστώ τους φόβους και τις δυσκολίες, αλλά και τον ενθουσιασμό που συνοδεύει κάθε φορά, η ολοκλήρωση μιας ταινίας.
Βιογραφικά Σκηνοθετριών
Άρτεμις Αναστασιάδου
Σκηνοθέτρια και σεναριογράφος από τη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε Θέατρο στην Καλών Τεχνών του ΑΠΘ και Σκηνοθεσία Κινηματογράφου στο Πανεπιστήμιο του Τέξας στο Ώστιν. Η τελευταία της ταινία, Το Βανκούβερ, προβλήθηκε και τιμήθηκε με ειδική μνεία στο Φεστιβάλ Βερολίνου (2022) και απέσπασε το Βραβείο ΙΡΙΣ Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους Μυθοπλασίας από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου. Η ταινία της I am Mackenzie (2019) κέρδισε το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής ως η καλύτερη ταινία μικρού μήκους του Τέξας στο SXSW 2019 και το Βραβείο «Τώνια Μαρκετάκη» καλύτερης γυναίκας δημιουργού στο Φεστιβάλ της Δράμας το 2019. Αφού πέρασε πάνω από μια δεκαετία στο μοντάζ ταινιών και ντοκιμαντέρ, από το 2017 και μετά έκανε στροφή στη διδασκαλία κινηματογράφου.
Αλεξάνδρα Ματθαίου
Η Αλεξάνδρα Ματθαίου είναι σκηνοθέτις και σεναριογράφος. Σπούδασε Νομική (LLB) στο King’s College London, όπου ολοκλήρωσε και τις μεταπτυχιακές σπουδές της (LLM in Commercial and Financial Law), ενώ στη συνέχεια αποφοίτησε από το UCL με μεταπτυχιακό στον Κινηματογράφο (MA Film Studies). Οι ταινίες μικρού μήκους της έχουν προβληθεί διεθνώς, ενώ η πιο πρόσφατη μικρού μήκους ταινία της, με τίτλο A Summer Place (2021), μία συμπαραγωγή Γαλλίας-Κύπρου με τη στήριξη του CNC, ήταν επίσης υποψήφια για το βραβείο Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους στα Βραβεία ΙΡΙΣ 2022 της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου. Αυτήν την περίοδο, βρίσκεται στο στάδιο ανάπτυξης της πρώτης της μεγάλου μήκους ταινίας με διακρίσεις στο Crossroads Co-Production Forum του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, καθώς και συμμετοχή στα Oxbelly Screenwriters & Directors Lab, First Films First Lab του Ινστιτούτου Goethe και Mediterranean Film Institue (MFI)
Πέννυ Παναγιωτοπούλου
Η Πέννυ Παναγιωτοπούλου είναι σεναριογράφος, σκηνοθέτις, παραγωγός, γεννημένη στην Αθήνα. Σπούδασε πολιτικές επιστήμες στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και κινηματογράφο στο Polytechnic of Central London και στην σχολή Σταυράκου. Το ντεμπούτο της έγινε με την ταινία μεγάλου μήκους Hard Goodbyes (Δύσκολοι αποχαιρετισμοί): Ο πατέρας μου (2002), η οποία έκανε πρεμιέρα στο 55ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Λοκάρνο και τιμήθηκε με την Χρυσή Λεοπάρδαλη Α’ Ανδρικού Ρόλου. Η ταινία της September (2013) έκανε πρεμιέρα στο επίσημο διαγωνιστικό τμήμα του 48ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Κάρλοβι Βάρι και ήταν έξι φορές υποψήφια για τα βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, όπου κέρδισε το Βραβείο Καλύτερης Πρωταγωνίστριας. Αυτήν τη στιγμή ολοκληρώνει τη νέα της ταινία μεγάλου μήκους Wishbone (Sous Tension), μια συμπαραγωγή μεταξύ Ελλάδας, Γαλλίας, Γερμανίας και Κύπρου.
Έχει σκηνοθετήσει και είναι παραγωγός πολλών δημιουργικών ντοκιμαντέρ, όπως της σειράς Το Μαγικό των Ανθρώπων.
Λίγα λόγια για το CINEDOC
Το CineDoc προβάλλει βραβευμένα ελληνικά και ξένα ντοκιμαντέρ, σε συνεργασία με το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος, τον κινηματογράφο ΔΑΝΑΟ, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, το Cinedoc Volos και τον Δήμο Βόλου, τον Χώρο Πολιτισμού «Σημείο» στο Ρέθυμνο, το Cyclades Preservation Fund (CPF) και το Thalassa Foundation. Οι προβολές έχουν στόχο να ενθαρρύνουν τον διάλογο και να εμπνεύσουν συλλογικές δράσεις γύρω από θεματικές όπως το περιβάλλον, η ισότητα των φύλων, η συμπεριληπτικότητα, η εκπαίδευση, η ιστορία κ.ά. Παράλληλα, το CineDoc διευρύνει συνεχώς το δίκτυό του μέσα από το CineDoc Island, διοργανώνοντας προβολές στις Κυκλάδες, τις Σποράδες, το Ιόνιο και τα Δωδεκάνησα, σε συνεργασία με τοπικούς φορείς και κινηματογραφικές λέσχες.
Οι προβολές πραγματοποιούνται υπό την αιγίδα και με την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού.